بحثی که این روز ها و شبها شنیده میشه بحث شادی شب یلداست
بعضی از دوستان به نام شب یلدا سعی در شاد کردن فضا دارند و عده ای دیگر از بزرگواران به مناسبت میلاد امام موسی کاظم علیه السلام سعی در شاد کردن فضا دارند و عده ای دیگر از بزرگواران با توجه به مصادفت این ایام با ایام ماه صفر با شادی مخالفند و سعی در ادامه دادن ایام حزن و اندوه دارند
بنده سعی میکنم مـــخـتـصـر و مـــفــید بعضی توضیحات رو عرض کنم :
اولا : در اینکه تاریخ میلاد امام موسی کاظم علیه السلام چه تاریخی هست بین مورخین و محققین اختلاف هست و بعضی هفتم ماه صفر رو تاریخ میلاد حضرت میدونند و بعضی خیر اما لازم به ذکر است اکثر محققین این نقل را قبول دارند (از متأخرین مثل مرحوم شیخ مفید و از متقدمین مثل مرحوم شیخ عباس قمی و بعضی از اجلاء)
دوما : این تاریخ یعنی هفتم ماه صفر دقیقا مصادف با نقلی از شهادت امام مجتبی علیه السلام هم هست که از قضا این نقل به نظر برخی از مورخین قَدَر مانند مرحوم علامه عسکری و عده ای دیگر که فعلا اشرافی به نظراتشون ندارم نقل مورد تأییدی هست .
سوما : دقیقا مصادف با این روز ما شبی رو داریم که معروف به شب یلداست و بلند ترین شب سال هست و طبق سنتی قدیمی ایرانیان دور هم میشینن و تا پاسی از شب با خوردن هندوانه و تنقلات به خوش و بش کردن مشغول میشن و بعضا دیوان حافظی هم خونده میشه
حالا اشکال اینجاست که وقتی این دو تا مناسبت شاد و محزون دقیقا توی یه تاریخ واقع شدن تکلیف چیه ؟؟؟!!!!
اما جواب :
جواب رو باید توی دو زمینه داد :
1.وقتی یه مناسبت ایرانی و شاده و طرف دیگه دینی و محزونه : که در این حالت تکلیف ما شیعیان اهلبیت کاملا مشخصه و مناسبت محزون اسلامی غالب هست بر مناسبت شاد ایرانی
2.وقتی یه مناسبت دینی و شاد با یک مناسبت دینی و محزون برخورد میکنه که در این صورت جواب یه ذره فنیه و باید در جواب عرض کنم : ما شیعیان و محبین اهل بیت راه و رسم زندگیمونو از پیامبر عزیز و اهلبیت پاک و دوست داشتنی ایشان میگیریم و با یه ذره فکر و گشت و گذار در تاریخ اسلام متوجه میشیم که این مصادفت و تلاقی در زمان اهل بیت هم اتفاق می افتاده و برای ما محبین لازمه که ببینیم برخورد اون بزرگواران با این قضایا چطور بوده تا همون روش رو ما هم در نظر بگیریم
یک نمونه تاریخ از برخورد اهلبیت با این تلاقی ها : برای نمونه تاریخی مناسب با این ایام ، حزن و اندوه حضرت سجاد هست که حضرت تا چهل سال بر عزای سید الشهدا گریه کردند و قطعا در بین این سالیان ایام شادی ای هم برای حضرت پیش می اومد و حتی نقل شده که حضرت در مجالس عروسی شیعیان شرکت میکردند و روضه میخواندند اما اصلا در منابع تاریخی نقل نشده (چه نقل ضعیف یا قوی) که حضرت شادی ای کرده باشند (به نظر همین یه شاهد تاریخی کفایت میکنه)
با توجه به این مطلب بنابراین در تعارض و تقابل یک شادی دینی و یک حزن دینی طرف محزون از نگاه اهلبیت بیشتر مورد توجه قرار گرفته شده و مخصوصا وقتی اون حزن ، حزن بزرگ و شدیدی مثل ایام اسارت خاندان اهلبیت و حضورشون در شهر شوم شام است .
آقا اجازه ؟ یعنی شما اصلا توی ماه محرم و صفر نمیخندید ؟!
روش اهلبیت این بوده که توی این ایام صورتشون همیشه محزون بود و اگه ما بخواهیم خودمون رو شبیه این معشوق ها بکنیم باید همین طور باشیم .
نکته دوم هم اینه که خنده لحظه ای با مجلس شادی زمین تا آسمون فرق میکنه عزیزم
والسلام
( ببخشید شاید یه ذره مختصر شد بذارید پای بی حوصلگی )
[ چهارشنبه 91/9/29 ] [ 11:56 عصر ] [ شبر ]
[ نظرات () ]
|
|
|
[قالب وبلاگ : تمزها] [Weblog Themes By : themzha.com] |