• وبلاگ : تـكـبـير
  • يادداشت : اذان و موسيقي آن
  • نظرات : 2 خصوصي ، 9 عمومي
  • mp3 player شوکر

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    سلام

    من هم خودم گاهي اذان ميگم ... مطلب مفيدي بود حتما اگر اذان انتظار هم بخوانم سعي ميکنم بي هيجان نباشد!!:)
    پاسخ

    سلام.خيلي کار خوبي ميکنيد.اذان گفتن اثرات تکويني خاصي توي زندگي آدم ميذاره.ممنون از لطفتون.حتما حتما با هيجان و محکم اذان بگيد :)

    سلام

    جناب حجت الاسلام والمسلمين بنداني نيشاوري چند روزيست که متاسفانه سکته قلبي کرده والان در بيمارستان قلب جماران بستري و منتظر عمل باز قلب هستند.

    براي سلامتي ايشان که به واقع در زمره اصلي ترين خادمان معاصر فرهنگ عاشورا وامام حسين عليه السلام مي باشند دعا عاجل بفرمائيد.


    پاسخ

    :(
    سلام دوباره
    من که از از اذان انتظار خيلي خوشم مياد ...
    احتمالا اشکال شرعي دارم نه؟:)))))))))))
    پاسخ

    سلام خانم آهنگر / احتمالا نه حتما داريد :))) / ممنون كه سر ميزنيد
    کاربر گرامي، سلام
    در تاريخ يكشنبه 16 مهر 91 نوشته (اذان و موسيقي آن) شما به فهرست نوشته هاي برگزيده در مجله پارسي نامه افزوده شده است. اميدواريم هميشه موفق باشيد.
    پاسخ

    سلام / ممنون / موفق و مويد باشي سيد جان

    سلام بر شما

    به نظر کاملا منطقي مياد بنده هم ديگه از شنيدن اين اذان به اصطلاح انتظار لذتي نمي برم اما علتشو نمي فهميدم در حالي که اذان موذن زاده هميشه لذت بخش بوده حتي اگه غلط تجويدي هم داشته باشه واقعا روحاني و ملکوتي هست

    موفق باشيد

    پاسخ

    سلام برادر / اين نكته اي كه شما فرموديد باز هم دليل داره كه بماند به جاش :) / البته اذان مرحوم موذن زاده غلط تجويدي نداره شايدم من سر در نميارم :)
    سلام قابل تامل بود .
    تشکر
    اذان انتظار خيليم طولانيه
    پاسخ

    سلام/خواهش ميكنم/ بله منم اذيتم ميشم از طولاني بودنش :)
    سلام.
    يکي از تاثيرات لحن مي تواند تهييج و برانگيختن باشد اما تمام فلسفه ي آن نيست، چه اگر اينطور بود وقتي مي فرمودند قرآن را با آهنگ و لحن خوش بخوانيد، بايد خود معصوم مي فرمودند کجايش را با چه لحني و تفکيک قائل مي شدند و يا به ما ياد مي دادند.
    تاثيرات موسيقي در برانگيختن غم و شادي يا انرژي مثبت و منفي را ماده گراهاي امروزي و در جهت بال بردن بهره وري و احيانا افزودن حجم شيردهي گاوها بيان کرده اند و تا حدودي هم اثبات شده و شکي در اصل تاثير آن در انسان و حيوان نيست.
    اما ما نبايد همان فرمول را بخواهيم در اعمال عبادي الهي و آنهم براي انسان عبادتگر سعي کنيم تعميم بدهيم يا تصحيح کنيم.
    مطلب ديگر اينکه غم و اندوه لزوماً عامل منفي براي تحريک به عبادت نيست، چه اگر اينطور بود در ايام و ليالي عبادي مانند ماه مبارک رمضان و شبهاي قدر توصيه به شادي مي کردند و يا حداقل توصيه به پرهيز از غم مي کردند در صورتي که اين زمانهاي ما متبرک است به ذکر مصائب.
    غم ها و اندوه هاي شيعه نفساني نيست که مانع معنويت بشود بلکه چون الهي است قرب آور و محرک معنويت است.
    موفق و پيروز باشيد

    پاسخ

    سلام بر مهندس فخري بزرگوار.لحن غير از تأثير در مخاطب فايده ديگري ندارد و دقيقا به نكته خوبي اشاره فرموديد و در دستورات ديني ما وارد شده است كه قرآن را با آهنگ محزون بخوانيد زيرا يكي از تأثيرات حزن تفكر و تعقل است و يكي از اهداف قرائت قرآن تفكر و تعقل است و اين هدف با نواي حزين حاصل ميشود و اين طور نيست که جايي براي تفکر باشد و جايي ديگر براي تنوع.تأثيرات موسيقي بر روح و روان چيز نيست كه از غرب و دنياي مادي گرايي وارد شده باشد بلكه بزرگاني از علما و فحول شيعي دستي در دنياي موسيقي داشته اند گرچه اين علم در بين علماي ديني در عصر ما منسوخ شده است بنابراين نبايد به اين علم به چشم علم وارداتي و منفي و غير ديني نگاه كرد در حالي كه خود شارع مقدس به اين فنون توجه خاص دارد كما اينكه در لحن قرائت قرآن و نظائر آن شاهد آن هستيم .در مورد نكته شما نسبت به شبهاي قدر و اعمال عبادي هم بايد عرض كنم که درست است که عبادت نياز به نوعي حزن دارد و محفوف به حزن است تا آن روح تعقل و تفکر را به همراه بياورد اما اين حزن با تحريک و تهييج قبل از ن تفاوت دارد و دو بحث است و بنده هم قبول دارم که عبادت نياز به حزن نسبي دارد اما اين حزن نسبي با تهييج و نشاط قبل از عبادت منافات دارد و ارتباطي به هم ندارد و نشاط غير از شادي و خوشحالي است و در متون روايي و تاريخي ما اين نکته وجود دارد که حضرات معصومين قبل از عبادت براي خود ايجاد نشاط و روحيه ميکردند و نکته من هم دقيقا به همين جا مرتبط است که ما براي عبادت نياز به نشاط و انگيزه و تهييج دروني يا بيروني (اين غير از شادي است)داريم و اذان انتظار مغاير با اين حکمت اذان است در حالي که اذان هايي با روح هيجاني مثل اذان موذن زاده و غلوش اين انگيزه و تحريک بيروني را به معناي واقعي کلمه ادا ميکنند